Beluister De KNVI Podcast aflevering 16 - Leren programmeren - Florus van der Rhee
In KNVI Podcast aflevering 16 spreken Marijn Plomp en Tom Dalderup met Florus van der Rhee over leren programmeren. Hoe leren kinderen en volwassenen coderen? En wat betekent de opkomst van AI voor digitale vaardigheden?
Florus is solution architect bij het RIVM en al jarenlang actief als vrijwillig programmeercoach. Hij helpt zowel kinderen als volwassenen hun eerste stappen te zetten in de wereld van programmeren.
We horen hoe CoderDojo’s kinderen een veilige plek bieden om te leren coderen, met veel aandacht voor eigen tempo, nieuwsgierigheid en samenwerking. Ook vertelt Florus over zijn lessen voor volwassenen, waarbij hij merkt dat de leerbehoefte verschilt: meer behoefte aan achtergrondinformatie en context, naast de praktische vaardigheden.
Het gesprek gaat verder over de opkomst van AI in het programmeeronderwijs. Tools zoals GitHub Copilot kunnen het leerproces versnellen, maar Florus benadrukt dat begrip van de onderliggende code essentieel blijft. "AI is een hulpmiddel, geen vervanging voor inzicht," aldus Florus.
Ook deelt hij inspirerende voorbeelden van projecten die zijn leerlingen hebben gemaakt, van games tot praktische businessapplicaties. Naast technische vaardigheden ontwikkelt iedereen ook probleemoplossend denken en logisch redeneren — vaardigheden die steeds belangrijker worden in een snel digitaliserende wereld.
Tot slot bespreken Marijn en Tom hoe continu blijven leren essentieel is voor iedereen in het informatiedomein. Een mooie aflevering voor iedereen die nieuwsgierig is naar programmeren, educatie en de rol van technologie in persoonlijke ontwikkeling.
>> Beluister nu aflevering 16 van de KNVI Podcast