PERSBERICHT | EBSCO

Alle nieuws

PERSBERICHT | EBSCO

Zepheira, leverancier van linked-data-infrastructuur, wordt divisie van EBSCO Information Services

5 maart 2020

~ Zepheira maakt connecties naar bibliotheekdata zichtbaar en ondersteunt open vindbaarheid ~

Rijsenhout, 2 maart 2020 — EBSCO Information Services heeft een overeenkomst afgesloten voor de overname van Zepheira, leverancier van grootschalige, gedecentraliseerde linked-data-infrastructuur. Zepheira’s missie is het leggen van connecties tussen bibliotheken, archieven en musea voor een meer verbonden wereld waarin informatie beter en eenvoudiger zichtbaar is. Zepheira legt verborgen data en inzichten bloot, en faciliteert connecties tussen bibliotheeksystemen en het open web. De overname van Zepheira is een nieuwe stap in EBSCO’s inspanningen om informatie waar, wanneer en hoe gebruikers het nodig hebben, beschikbaar te stellen.

De mensen achter Zepheira leidden in hun tijd op MIT het Semantic Web Inititative voor de World Wide Web Consortia (W3C) en hebben het Dublin Core Metadata Initiative van OCLC opgericht. Onlangs heeft Zepheira het technisch leiderschap op zich genomen voor de ontwikkeling van de BIBFRAME Linked Data standaard voor bibliografische data. Dit zijn erkende en veelgebruikte datastandaarden en werkgroepen die branchestandaarden bepalen voor zowel de bibliotheekbranche als in de bredere informatiecommunity.

Met de linked-data-technologie van Zepheira kan op het open web en in kennispanels van partijen als Google naar bibliotheekdata verwezen worden. Dit helpt bibliotheken nieuwe gebruikers naar hun systemen te halen en daarmee het bereik van hun content uit te breiden, en biedt gebruikers verrijkte en contextueel relevante informatie. Met onder meer de eind vorig jaar geïnitieerde integratie van data van bibliotheekcollecties in het kennispanel van Google stijgt de impact van deze technologieën op bibliotheken. EBSCO werkte in 2015 voor het eerst samen met Zepheira; een samenwerking waaruit onder meer dataverrijkingsdiensten voor NoveList® Select ontstonden die gebruikers die naar leesmateriaal zoeken additionele toegangspunten bieden.

De combinatie van Zepheira’s expertise en technologieën met EBCO’s bronnen, bibliotheekcollecties en bronnen van het open web zal tot nieuwe mogelijkheden voor gedeelde producten en diensten leiden. Zepheira’s linked-datacapaciteiten zullen in de toekomst leiden tot verstrekkende toepassingen op het gebied van bijvoorbeeld informatievindbaarheid en bronnenbeheer.

Eric Miller, oprichter en CEO van Zepheira, zegt dat de samenwerking met EBSCO een goede stap is voor Zepheira: “De missies en bedrijfsculturen van de twee organisaties zijn erg vergelijkbaar. Met onze gezamenlijke capaciteiten en bronnen kunnen we op effectieve wijze het beste dat bibliotheken het web te bieden hebben en vice versa met elkaar verweven, om zo de communities waar we allebei nauw mee verbonden zijn nog beter te kunnen ondersteunen.”

Danielle Borasky, Vice President van EBSCO-divisie Novelist, legt uit dat de samenwerking EBSCO’s ruime contentaanbod en grote partnernetwerk benut: “We weten hoe belangrijk zichtbaarheid en verbinding met hun gemeenschap is voor bibliotheken. Onze eerdere samenwerking met Zepheira leidde er al toe dat bibliotheken hun bereik en data uit konden breiden door hun collecties voor een breder publiek beschikbaar te maken. Met de overname willen we deze inspanningen voortzetten en het voor gebruikers zo gemakkelijk mogelijk maken om via hun bibliotheek de informatie die zij nodig hebben te vinden – altijd en overal.”

Over EBSCO Information Services

EBSCO Information Services (EBSCO) is de toonaangevende leverancier van discovery-oplossingen met ruim 11.000 klanten in meer dan 100 landen. EBSCO Discovery Service™ (EDS) is de oplossing waarin via één zoekvenster snel en gemakkelijk in de volledige informatiecollectie van een organisatie gezocht kan worden en die relevantiebepaling van ongeëvenaarde kwaliteit en uitgebreide maatwerkmogelijkheden biedt. EBSCO is tevens gerenommeerd leverancier van online wetenschappelijke content met een aanbod bestaande uit onder meer honderden databanken, historische archieven, medische point-of-care bronnen en tools voor corporate learning. Daarnaast is EBSCO erkend speler op het gebied van informatiebeheer en –toegang, met beheerdiensten voor meer dan 360.000 periodieken waaronder ruim 57.000 digitale tijdschriften, en toegang tot meer dan 1.000.000 e-books. Kijkt u voor meer informatie op onze website. EBSCO Information Services is een divisie van EBSCO Industries, Inc.

Over de auteur

KNVI's afbeelding

Reacties toevoegen is alleen mogelijk voor leden, klik hier om deze pagina te bekijken binnen mijn.knvi.nl.

Volg ons op social media