Actueel - Nieuws

Het is het nog nèt niet…

Het is altijd interessant om in de Nordics en Baltics te kijken hoe ver men is met het digitaliseren van de maatschappij.

20 oktober 2022

Van Zweden is bijvoorbeeld bekend dat men al veel langer gewend is om zaken digitaal te doen dan bijvoorbeeld in Nederland. Dat lijkt te kloppen. In Zweden kun je het beste met een app parkeren. Enkele parkeerautomaten staan er wel, maar zijn ook vaak defect. Ter plekke de app downloaden, creditcardgegevens afgeven, en je kunt parkeren. Weer een app erbij. Eigenlijk vier apps, want iedere plek heeft een eigen selectie gemaakt met welke app-leveranciers men samenwerkt. Steeds vaker staan er bordjes dat men cash niet aanneemt. Op naar het contant-loze tijdperk? Bijna – in midden Zweden moet je vaak met ‘Swish’ betalen (de nationale ‘tikkie’) en neemt men met enige verbazing soms nog wel eens gepaste (!) contanten aan. Alleen voor niet-Zweedse gasten. Autowasstraat? Eerst de app downloaden. Benzine tanken? Liefst betalen met je kaart aan de pomp. De rijen bij de ICA-supermarkt verraden welke klanten haast hebben, en welke klanten liever persoonlijk even contact maken met een cashier. De laatste rijen zijn meestal langer.

In Tallinn is straatparkeren net even wat lastiger. Ook hier zijn er apps, maar moet je vaak een lokaal telefoonnummer hebben. En daarvoor heb je een Estlandse bankrekening nodig. En je moet een SMS kunnen ontvangen met de parkeercode. Niet altijd even handig. Gelukkig zijn de parkeerboetes laag (rond de 20 Euro voor fout parkeren), dus word je uitgenodigd als calculerend burger een afweging te maken. Voor expats en toeristen wellicht het overwegen waard. Voor de lokale bevolking met een gemiddeld maandsalaris van 800 euro per maand geen optie.

In Finland tenslotte rijden de ‘robocop’ voorlopertjes al rond om je boodschappen te bezorgen. Kinderen kijken er al niet meer van op, en de karretjes met een oranje vlag houden voldoende afstand om er niet over te struikelen. Ze nodigen wel uit om er eens een flinke duw tegen te geven – is die intrusieve gedachte herkenbaar? Maar niemand lijkt te handelen naar dergelijke ‘mind pops’. Het gebeurt vast wel eens, maar dan sta je er door de 360 graden camera wel direct gekleurd op. Of je dan een ‘zwarte vlag’ achter je naam in het klantenbestand krijgt is nog een openstaande vraag. En welke rechten en plichten je hebt als je in de hoogste fietsversnelling de heuvel afraast en een robo-bode raakt? Ik hoop dat ze dat vooraf goed geregeld hebben in Helsinki.

Wouter Bronsgeest, duo-voorzitter KNVI

Over de auteur

KNVI

deel deze pagina via

Reacties toevoegen is alleen mogelijk voor leden, klik hier om deze pagina te bekijken binnen mijn.knvi.nl. Comments