Actueel - Nieuws

In the spotlight: Boek CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie, gratis te downloaden via eLibary Van Haren Publishing

In de wereld van ICT 3.0 is digitaal werken en communiceren standaard onderdeel van het primaire proces. De klant staat centraal, fysieke en digitale dienstverlening versterken elkaar, er wordt een unieke klantervaring geboden en de producten en diensten innoveren met de wensen van klanten mee. Dit boek geeft op heldere wijze aan hoe deze ontwikkeling is verlopen. Gratis te downloaden via de eLibrary van Van Haren Publishing.

19 mei 2020

We leven in een tijd waarin sprake is van ingrijpende maatschappelijke, economische en technologische veranderingen. We mogen deze veranderingen gerust disruptief (verstorend, ontwrichtend) noemen, hele sectoren worden getroffen; de gevolgen zijn ingrijpend en vormen een existentiële bedreiging voor veel organisaties en bedrijven. Dat geldt voor alle sectoren: de zorg, welzijn, onderwijs, bouw, energie, banken enzovoort. Kort gezegd: het weefsel van de samenleving verandert.

De informatie en communicatie technologie (ICT) ontwikkelt zich in een adembenemend tempo: Internet, mobiele apparaten, analysesoftware, sociale toepassingen en cloud. De afgelopen drie jaar waren er meer ontwikkelingen dan de vijftien jaar hiervoor.

In historisch perspectief ontwikkelt ICT zich van een ondersteunende functie, naar een functie die het succes of falen van de organisatie bepaalt. Sterker nog, ICT wordt leidend bij de inrichting van de organisatie. Deze ontwikkeling kent drie fasen:
• ICT 1.0: ICT-functie als technisch bolwerk.
• ICT 2.0: ICT-functie als bruggenbouwer tussen business en ICT.
• ICT 3.0: ICT-functie als integraal en strategisch onderdeel van de business.

In de wereld van ICT 3.0 is digitaal werken en communiceren standaard onderdeel van het primaire proces. De klant staat centraal, fysieke en digitale dienstverlening versterken elkaar, er wordt een unieke klantervaring geboden en de producten en diensten innoveren met de wensen van klanten mee. Dit is voor veel organisaties nog een toekomstscenario.

De functie van CIO evolueert mee, van CIO 1.0, naar CIO 2.0 en CIO 3.0. Van dienstverlenende functie met beperkte invloed (CIO 1.0 en 2.0) naar een vanzelfsprekende leiderschapsfunctie in de business (CIO 3.0).

De CIO 3.0 richt zich op innovatie en business-transformatie om de digitale toekomst van de organisatie vorm te geven. Tegelijkertijd onderkent de CIO 3.0 de kracht van ICT-commodities en regelt de noodzakelijke beschikbaarheid, snelheid, wendbaarheid en schaalbaarheid van de ICT-omgeving als essentiële voorwaarde voor de business. Dit kan zelfs leiden tot het afschaffen van de interne ICT-afdeling.

Dit boek geeft op heldere wijze aan hoe deze ontwikkeling is verlopen en maakt aan iedereen duidelijk waar hij of zij zelf en/of de organisatie zich bevindt in deze ontwikkeling en welke vervolgstappen naar de digitale toekomst kunnen worden gezet.


Downloaden? Dat kan gratis voor leden van de KNVI via de eLibrary van Van Haren Publishing.

Hoe krijg ik toegang tot de eLibrary van Van Haren Publishing?
Voor haar doelgroep, die momenteel voor een groot gedeelte thuis werkt, heeft Van Haren Publishing haar digitale bibliotheek tijdelijk opengesteld. Door het toegankelijk maken van de bibliotheek aan KNVI leden kunnen publicaties met betrekking tot best practices en standaarden eenvoudig gebruikt worden.

Hieronder vind je een link naar de instructie om in te loggen op de eLibrary van Van Haren. In het onderstaande artikel kun je de vouchercode vinden. Let op! Omdat de eLibrary alleen toegankelijk is voor KNVI-leden moet je eerst inloggen op Mijn KNVI voordat je dit bericht kunt lezen.

>> Instructie inloggen op eLibrary van Van Haren Publishing 
>> Digitale Bibliotheek Van Haren Publishing tijdelijk open voor KNVI-leden

Over de auteur

KNVI

deel deze pagina via

Reacties toevoegen is alleen mogelijk voor leden, klik hier om deze pagina te bekijken binnen mijn.knvi.nl. Comments