Actueel - Nieuws

Persbericht - KNVI de eerste Europese vertegenwoordiger in IP3

Nijkerk – De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) is de eerste Europese beroepsorganisatie die met een afvaardiging in het bestuur van de Internationale IP3 organisatie van IFIP. IP3 staat voor het International Professional Practice Partnership, dat als doel heeft op mondiaal niveau een infrastructuur te bieden voor een standaard voor professionals in de ICT.

3 oktober 2018

Nijkerk – De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) is de eerste Europese beroepsorganisatie die met een afvaardiging in het bestuur van de Internationale IP3 organisatie van IFIP. IP3 staat voor het International Professional Practice Partnership, dat als doel heeft op mondiaal niveau een infrastructuur te bieden voor een standaard voor professionals in de ICT.

Ieder jaar organiseert de IFIP, de International Federation for Information Processing, haar jaarvergadering. Dit jaar is de polytechnische universiteit in Poznan, Polen, de gastheer van het evenement. Wouter Bronsgeest, duo-voorzitter KNVI, en nationaal afgevaardigde: ‘Het is een mooi proces om met vertegenwoordigers van de nationale verenigingen van ICT-ers en informatieprofessionals uit bijna 50 landen bij elkaar te zijn om de lijnen voor het nieuwe jaar uit te zetten. We werken nu aan position papers over professionele standaarden, IoT en eWaste, daarmee kunnen we mondiaal richting geven. Nederland kan daar goed bij aanhaken’.

Dit jaar werd de General Assemblee voorafgegaan voor het World Computer Congress 2018, met een keur aan sprekers uit de wetenschap. IFIP kent een groot aantal ‘Technical Committees’ en onderliggende werkgroepen, waar in totaal 3500 wetenschappers bijeen komen om kennis uit te wisselen. Ruim 500 van hen kwamen naar Poznan. IP3 is een van de overkoepelende comités binnen IFIP (zie http://ipthree.org/). Namens de KNVI is Liesbeth Ruoff-van Welzen nu ook bestuurslid van IP3. Liesbeth is in Nederland onder meer voorzitter van de Special Interest Group ‘Digital Skills’ van KNVI, en houdt zich bezig met vak ontwikkeling voor informatieprofessionals in Nederland. ‘We kunnen als KNVI goed aansluiten bij de internationale kaders voor certificering. IP3 accrediteert organisaties die op hun beurt weer professionals certificeren. Buiten Europa, zoals Japanzijn al dergelijke organisaties geaccrediteerd en professionals gecertificeerd. Daar sluit KNVI graag bij aan. Wat is er nu mooier dat Nederlandse professionals zichzelf kunnen laten certificeren op een mondiaal niveau!’.

Over de auteur