Actueel - Nieuws

Persbericht - IFIP eert Leon Strous met hoogste onderscheiding

Nijkerk – Leon Strous, immediate past-president van de IFIP (International Federation for Information Processing) heeft tijdens het World Computer Congress 2018 in Poznan, Polen, de hoogste onderscheiding van IFIP gekregen tijdens de Algemene Vergadering van de organisatie. Leon heeft zes jaar lang als president van de organisatie IFIP wereldwijd gepositioneerd, en is tot op heden zeer actief in diverse werkgroepen. Leon is daarnaast meer dan 25 jaar actief in vele werkgroepen en is jarenlang de nationale vertegenwoordiger geweest in IFIP namens de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI).

1 oktober 2018

Nijkerk – Leon Strous, immediate past-president van de IFIP (International Federation for Information Processing) heeft tijdens het World Computer Congress 2018 in Poznan, Polen, de hoogste onderscheiding van IFIP gekregen tijdens de Algemene Vergadering van de organisatie. Leon heeft zes jaar lang als president van de organisatie IFIP wereldwijd gepositioneerd, en is tot op heden zeer actief in diverse werkgroepen. Leon is daarnaast meer dan 25 jaar actief in vele werkgroepen en is jarenlang de nationale vertegenwoordiger geweest in IFIP namens de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI).

De Auerbach Award wordt maximaal een keer per twee jaar uitgereikt, de laatste keer was in 2010. De award wordt gegeven aan mensen die een exceptionele bijdrage hebben geleverd aan de organisatie. De award is vernoemd naar Isaac L. Auerbach, een van de grondleggers van IFIP, en tevens de eerste president van IFIP van 1960 tot 1965. IFIP is opgericht vanuit de algemene vergadering van de UNESCO tijdens het World Computer Congress in Parijs in 1959. Vanuit Nederland waren Professor Van Wijngaarden en professor Van der Poel betrokken bij de oprichting van IFIP. In die jaren bestond de KNVI in haar huidige vorm nog niet, en werd Nederland vertegenwoordigd via de Nederlandse Vereniging voor Mathematica, een van de vele voorlopers van de huidige KNVI.

IFIP heeft als doel ICT-er en informatieprofessionals over de hele wereld met elkaar te verbinden en op mondiaal niveau als beroepsorganisatie te acteren. Ruim 3500 wetenschappers, deels uit Nederland, werken binnen de Technische Comités en werkgroepen van IFIP samen om het vakgebied inhoudelijk verder te brengen en om een bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Over de auteur