Het belang van zero-trust-modellen voor de cyberbeveiliging

IT-professionals hebben in 2018 gemiddeld al 3 datadiefstallen gemeld, met uitschieters naar zelfs 11 diefstallen. Daarnaast hebben zij aangegeven in die periode per maand gemiddeld met 9 zeer hevige beveiligingsproblemen te zijn geconfronteerd. Het is dan ook aan te bevelen een zero-trust-model te adopteren. Dat is een benadering van cyberbeveiliging die erkent dat bedreigingen niet enkel van buiten komen, maar ook binnen het vertrouwde gebied kunnen ontstaat.

 

Lees het artikel online via de website van Customer Talk of lees hieronder verder:

 

Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘Digital Trust – The Foundation of Digital Transformation’ van IT-dienstverlener Unisys. In het onderliggende onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Information Services Group, zijn 404 zakelijke IT-professionals in Noord-Amerika, Europa, Azië en Oceanië gevraagd naar hun beveiligingsoperatie.

Adequate beveiliging werkplek

De resultaten laten zien dat deelnemers weten wat hun uitdagingen zijn, maar ook snappen hoe belangrijk het is om de werkplek adequaat te beveiligen, nu bedrijven die steeds meer verplaatsen naar de cloud en mobiele platforms: tussen 2016 en 2020 nemen lokale workloads af van 55 procent tot 20 procent. De voorspelling is dat 60 procent van alle bedrijven wereldwijd daardoor te maken krijgt met nieuwe beveiligingsproblemen.

Adoptie van zero-trust-model

Om deze uitdagingen aan te kunnen, wordt daarom de adoptie van een zero-trust-model aanbevelen. Gebruikers krijgen binnen dat model zo min mogelijk toegang. Deze aanpak vraagt om een combinatie van microsegmentatie en beveiligingsdiensten als security-information & eventmanagement, bescherming van end-points en risico-assessment. Dat voorkomt dat er nieuwe aankopen moeten worden gedaan die de toch al complexe omgeving nog ingewikkelder zouden maken.

Digitaal vertrouwen cruciaal

“In dit tijdperk van digitale transformatie snappen beveiligingsprofessionals dat digitaal vertrouwen cruciaal is. Als dat niet goed geregeld is, krijgen organisaties daar grote problemen door”, zegt Doug Saylors, research director bij Information Services Group. “Bedrijven die dit als eerste adopteren en weten in te zetten, creëren competitieve voordelen als gevolg van een betere band met klanten en operationele excellentie.”

Externe en interne bedreigingen

Het onderzoek laat zien dat IT-professionals oog hebben voor bedreigingen van buitenaf, maar ook inzien dat een goede interne beveiligingscultuur onmisbaar is. Uit 12 IT-beveiligingsuitdagingen heeft 43 procent voor ‘externe dreigingen’ gekozen. Beveiligingsuitdagingen als gevolg van een 24/7-operatie volgt met 36 procent en uitdagingen die samenhangen met verouderde technologie komt op de derde plek met 34 procent.

Vertrouwen kritieke succesfactor

“Vertrouwen in digitale bedrijfsvoering wordt verdiend met iedere digitale interactie binnen het bedrijf”, zegt Tom Patterson, chief trust officer bij Unisys. “Dat betekent dat vertrouwen moet worden verweven met het hele ecosysteem van werknemers, partners, leveranciers en klanten. Door te werken met resistente en veerkrachtige systemen, vertrouwde identiteiten in te richten en te focussen op klantsucces is het mogelijk om vertrouwen tot een kritieke succesfactor te maken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Unisys.

Bron: CustomerTalk